Holy Trinity Ukrainian Orthodox Cathedral in Vancouver, British Columbia

The Protectress (EN/FR)

THE PROTECTRESS

19th Sunday after Pentecost

On October 1 Julian Calendar (October 14 on the Gregorian), Ukrainians celebrate a Feast day that is of special significance to them. It is the Feast of the Protecting Veil of Mary, the Mother of God. The origins of the Feast hail nearly a millennia ago when a vision of the Mother of God extending her head-covering over the worshipers in a Church in Constantinople inspired the people to repel an invasion of the city. The Feast came to Ukraine with the reception of the Christian faith. Like every human being Ukrainians love and revere mothers. And our land is so desirable and vulnerable that we have been popular targets for invasion and domination. The reminder of a Mother who protects – not only from, but in – times of distress is so appealing! We have just recently celebrated this Feast, and our sister Parish in Montreal is celebrating it as its Patronal Feast today. Lets reflect on what Mary meant to Jesus, our Lord and Saviour and to us, His followers.

As His Mother she was His first teacher and role model. The wonderful compassion He showed, the wise and courageous words of truth He spoke, and the amazing works He did are signs of His Divine nature. But this Divine nature is also perfectly one with His human nature. And that human nature is forever impacted by His experience of His wonderful mother, Mary. So His character, His words, His actions are also reflections of hers.

According to John’s Gospel it was Mary, Jesus’ mother, who initiated His first miracle at the wedding feast by pointing out the bridal couple’s need of wine for their guests, and by telling the servants to do what Jesus would tell them to. He had said: “My time has not come yet”. When she showed faith in her Son, Who had as yet done no miracles (according to the canonical Gospels), she brought about that fulness of time for Him to act, to reveal Himself as the Messiah, the Saviour of the world.

Mary also had an important part to play in Jesus’ supreme and ultimate act: His self-offering upon the Cross for all of creation. The pain and suffering He had to endure are impossible for us to begin to comprehend. Crucifixion was a punishment devised expressly to utterly devastate a human being as others watched – to serve as the sternest of warnings of the danger of transgressing against the Roman Empire. In addition to this there was the infinitely greater pain of identifying with the sins of all creation – He had to do this to unite fully with us and so to transform us. His Mother standing beside Him, sharing – as much as she could – His pain, loving Him and believing that here, too, He would emerge triumphant, helped Him to do this immense task. When He rose – she rose with Him! Thank God for this wonderful Mother He gave to His Son – and to us. Thank God for her strong, loving protection!

 

EST-CE QUE LE MONDE FINIRA AVANT L’AN 2000?

Dix-Neuvième Dimanche après la Pentecôte

Aujourd’hui le 18 octobre (ce qui est le 5 octobre pour le Calendrier Julien), nous commémorons Saint Dionyse qui a été évèque d’Alexandrie en Afrique où il s’est reposé dans le Seigneur en 247. Dionyse a eu un bonne éducation en philosophie grecque et après, il a étudié avec le grand docteur de l’Èglise, Origène. Il est devenu chrétien après avoir lu les Èpîtres de Saint Paul. En ce temps-là l’Èglise était occupée à trouver les paroles pour exprimer sa foi. Le processus commence avec des choses proclamées qui ne sont pas en accord avec la révélation de Dieu par Jésus. Après un temps de discussion, parfois des conflits et même des persécutions, l’Église a trouvé les paroles, la vérité vaincre.

Saint Dionyse a beaucoup travaillé à convaincre un groupe qui préchait que Jésus reviendrait tout de suite et qu’Il établirait un royaume terrestre qui durerait mille ans – à cause d’une compréhension excessivement littérale de l’Apocalype de Saint Jean. Après un débat qui a continué pendant 3 jours sans cesse (!) Dionyse a convaincu les millénaristes qui ont accepté que personne ne connait quand Jésus reviendra. C’est Lui-Même, dirigé par la volonté du Père, Qui fait Son itinéraire. Il sait le temps. Il reste à nous d’être toujours alertes, parce que Son arrivée sera une surprise pour tous: bonne pour ceux qui L’aiment et Le servent, mauvaise pour les égoistes qui ne pensent qu’à leur propre bien illusoire.

En notre temps aussi il y a une tendance à dire que Jésus viendra tout de suite, parce que la fin du deuxième millénaire approche. Il y a un intèrêt pour les choses spirituelles, ce qui est très encourageant pour ceux qui voient la bonté du Seigneur. Mais il y a aussi une possibilité d’être séduit par une voie qui ne sert vraiment pas Dieu et Sa création mais qui promet un salut individualiste – qui n’inclut pas le bien de notre prochain, qui porte comme nous l’image de Dieu. Nous ne pouvons pas être sauvés sans notre participation, et nous ne pouvons être sauvés sans l’effort de servir notre prochain. Dieu est une Communauté en Lui-Même comme la Trinité, et Il nous a créés aussi pour être une communauté.

Ne cherchons pas une voie automatique pour être sauvés. Ne pensons pas que Dieu a un grand égard pour un temps ou l’autre. Laissons-le à Lui. Mais aimons Dieu et aimons nos frères et nos soeurs. Aimons notre planète. Aimons ce que Dieu a fait. Ainsi d’un jour à l’autre nous trouverons ensemble le moyen d’être sauvés comme la famille de Dieu bien-aimée, comme l’a enseigné Saint Dionyse d’Alexandrie, en suivant la Parole de Dieu et de Son Èglise.

V. Rev. Ihor George Kutash